1894 – D/S Sirius

(BDS 1894-1940)

D/S Sirius i Bergen

DS «Sirius» ble overlevert i april 1885, og startet karrièren som turistskip i rederiets Hamburg-rute. Skipet var byggnummer 76 ved Flensburger Schiffbaugeschellschaft i Flensburg, Tyskland, og kjøpesummen var 350 435 kroner. Det Bergenske Dampskibsselskab hadde som tradisjon å navngi skipene sine etter fenomener og objekter på nattehimmelen. Sirius er den mest lyssterke stjernen i stjernebildet Store hund.

Den 3. juli 1894 ble hun satt inn i hurtigrutetrafikk, og ble dermed det andre skipet i hurtigrutens historie. I 1896 fikk skipet innlagt elektrisk lys, og i 1899 ble innredningen i akterskipet forandret. I 1908 ble hun ombygd ved Laxevaag Maskin & Jernskibbyggeri i Bergen. Skroget ble forlenget med 5 meter, og en ny tresylindret, trippel ekspansjons dampmaskin ble installert. Mellom 1921 og 1925 gikk hun i rutetrafikk til Island. I 1927 ble DS «Sirius» ombygd til lasteskip for 108 000 kroner, og satt inn i godsrute mellom Oslo og Finnmark.

Under det tyske angrepet på Norge 9. april 1940 var DS «Sirius» i Nord-Norge og ble satt inn i forsyningstjeneste for de norske forsvarerne. Den 18. mai 1940 var skipet underveis fra Tromsø til Risøyhamn da hun ble angrepet av tyske bombefly. DS «Sirius» ble truffet flere ganger forut og midtskips, og brakk i to og sank ved Finnlandsnes. 11 reddet seg i land, men kapteinen, styrmannen og 5 av besetningen omkom da skipet gikk ned.

Ved levering i 1885 var skipets tonnasje 877 bruttoregistertonn, 536 nettoregistertonn, og lasteevnen var 600 dødvekttonn. Etter ombyggingen i 1908 var tonnasjen 962 bruttoregistertonn, 569 nettoregistertonn, og lasteevnen 820 dødvekttonn. Lasterommene lå foran og aktenfor maskinrommet, og lasting og lossing foregikk med kraner forut og akter. Etter forlengingen i 1908, var lasterommenes totale volum 999,4 m³, og etter ombyggingen til lasteskip 1 537,6 m³. Hovedmaskinen var en kullfyrt tosylindret compound dampmaskin med arbeidstrykk 175 psi, bygd ved Flensburger Schiffbau. Oppgitt ytelse var 750 ihk (indikerte hestekrefter) og 153 nhk (nominelle hestekrefter). I 1908 fikk DS «Sirius» installert ny kjele og hovedmaskin, en tresylindret trippel ekspansjon dampmaskin med oppgitt ytelse 950 ihk. Skipet var bygd i jern, og var i 1907 sertifisert for 255 passasjerer i kystfart og 74 i europeisk fart. Hun hadde ved levering totalt 70 køyeplasser fordelt på 24 på 1. plass (1. klasse), 22 på 2. plass og 24 på 3. plass. De fleste lugarene og salongene lå på hoveddekket.