(VDS 1945 -1946)
DS «Dronningen» ble tegnet av Randulf Hansen og overlevert Arendals Dampskibsselskab i juni 1894. Skipet ble satt inn på kystpostruten mellom Bergen og Kristiania, hvor Arendals Dampskibsselskab samseilte med Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD). 12. august 1921 grunnstøtte hun ved Wittingskjær i nærheten av Mandal, men ble trukket av skjæret avDet Bergenske Dampskibsselskabs DS «Neptun».
I november 1940 ble skipet solgt til Det Helgelandske Dampskibsselskab i Sandnessjøen for 467 000 kroner. Skipet beholdt navnet, men ble sendt til Pusnes mekaniske verksted i Arendal for ombygging og modernisering. DS «Dronningen» ble satt inn på ruten Trondheim– Harstad som erstatning for DS «Ranen» som hadde unnsluppet den tyske okkupasjonen, og var i Storbritannia. Sammen med Det Nordlandske Dampskibsselskabs (NDS) DS «Skjerstad»s Tromsø-rute ble Trondheim – Harstad-ruten integrert i hurtigruten i 1941. I 1942 ble skipet ombygget og fikk ny innredning ved Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV). Fra mai til september 1945 lå skipet ved Trondhjems Mekaniske Verksted for klassifisering og fornyelse av sertifikatene. I oktober 1945 ble skipet leid av Røde Kors, og gjorde to turer til øst-Finnmark. Fra 25. november 1945 til desember 1946 var skipet utleid til Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS), og gikk i hurtigruten mellom Trondheim og Tromsø mens DS «Finmarken» var på verksted.
I januar 1947 ble DS «Dronningen» lagt i opplag i Meisfjorden i påvente av salg. I oktober 1947 ble skipet kjøpt av Ole T. Flakke fra Kristiansund, som i januar 1948 videresolgte skipet til det greske rederiet Haralambos Typaldos i Pireus for 12 000 britiske pund. Hun ble omdøpt til «Ionion» og satt inn i lokalruter mellom øyene i Egeerhavet. I 1962 ble skipet nedrigget, og i 1963 ble hun hugget opp (noen kilder hevder at skipet fortsatt var registrert i Hellas i 1985).