1900 – D/S Astræa

(BDS 1900 – 1910)

D/S Astræa

Satt inn i trafikk 21.september 1900, og gikk inn på ruten mellom Trondheim og Hammerfest.

BDS hadde hittil satt inn eldre skip som DS «Sirius», DS «Jupiter» og DS «Orion» i hurtigruten, mens Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) og NFDS hadde skip som var bygd spesielt for hurtigrutetrafikk. Rederiet innså derfor at de trengte et nytt skip, og 16. mars 1899 signerte Det Bergenske Dampskibsselskab byggekontrakt for et hurtigruteskip med Akers mekaniske verksted. På dette tidspunktet var forholdet mellom Norge og Sverige noe anstrengt på grunn av prosessen rundt unionsoppløsningen. Siden skipet skulle utstyres med kraftige motorer, ønsket marinen å benytte henne som hjelpekrysser om det skulle bli nødvendig. Byggingen ble ledet av to marinekapteiner som modifiserte de opprinnelige tegningene slik at skipet kunne utrustes med kanoner. Etter marinens spesifikasjoner var hoveddekket forsterket, og hun hadde fundamenter for 13 kanoner: en 120 mm hovedkanon på framdekket, seks 76 mm kanoner forut og akter, og seks 47 mm kanoner på broen og promenadedekket. Marinen kjøpte inn bestykningen og lagret den på Marineholmen ved Bergen. Det ble aldri nødvendig å montere våpnene.

Ved levering i august 1900 var DS «Astræa» handelsflåtens raskeste skip, og BDS’ første skip bygd spesielt for hurtigrutetrafikk.

Ble det første skip som gikk tapt under fart. 5. januar 1910 var hun på nordgående fra Bergen til Vadsø da hun grunnstøtte på Gresskjærene 3 kabellengder øst-nordøst for Stabben fyr i nærheten av Florø. Passasjerer og post ble berget, men skipet sank kort tid etter. Vraket ble senere hevet, men etter en inspeksjon av skadene ble hun kondemnert og hugget opp. Dampmaskinen ble berget, og ble senere installert i DS «Mercur».