(BDS/TFDS 1949 -1983)
MS «Midnatsol» ble overlevert 9. november 1949, og overtok navnet fra gamle DS «Midnatsol» som ble bygget i 1910. Skipet ble satt inn i hurtigrutetrafikk 3. desember 1949. 11. april 1950 kolliderte hun med lasteskipet «Naddodd» i Steinsundet i Solund, Sogn og Fjordane. 27. februar 1965 grunnstøtte hun ved Brønnøysund.
I 1979 besluttet Bergenske Dampskibsselskab (BDS) å selge sine fire hurtigruteskip til Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS). MS «Midnatsol» fikk med dette nye skorsteinsfarger (en bred hvit stripe med en smal rød over og under) og Tromsø som hjemmehavn. Men navnet ble ikke endret og skipet beholdt stjernene i baugen som alle BDS sine skip hadde. I desember 1982 ble det nybygde hurtigruteskipet MS «Midnatsol» levert, og gamle MS «Midnatsol» ble omdøpt til «Midnatsol II». Hun ble offisielt tatt ut av hurtigrutetrafikk, men gjennomførte to rundturer til før hun ankom Bergen for siste gang som hurtigrute den 2. januar 1983. Etter dette ble skipet lagt i opplag i påvente av salg.
Lørdag 4.desember 1982 kom gamle og nye «Midnatsol» i følge inn til vågen i Bergen, som synlige kontraster på førti års utvikling. «Midnatsol II» fortsatte enda etpar rundturer, som erstattningsskip for «Nordstjernen», og kom siste gang i rute til Bergen 2.januar 1983. Da hadde skipet tilbakelagt over 900 rundturer, tilsvarende 2.250.000 nautiske mil mellom Bergen og Kirkenes.
Lå i ettertid i Kragerø, Oslo og Hankø som «Hotellskipet Midnatsol Norge», men sank ved kaien på Greåker 8.februar 1987. I mai samme år gikk siste reise, til Belgia for å bli spiker…
MS «Midnatsol»s tonnasje var 2 098 bruttoregistertonn, 1 086 nettoregistertonn, og lasteevnen var 560 dødvekttonn. Hun hadde et lasterom akter, og to lasterom med lasteluke forut under dekk. Lasting og lossing foregikk med skipskraner, og skipet hadde plass til 4 personbiler på framdekket. Hovedmaskinen var en åttesylindret totakts dieselmotor levert av Fiat i Torino, Italia. Ytelsen var 2 500
hestekrefter, noe som ga en toppfart på 16 knop og marsjfart på 15 knop. MS «Midnatsol» var utstyrt med en Ka-Me-Wa vribar propell, noe som ga bedre manøvreringsevne. Hun var sertifisert for 450 passasjerer i kystfart, og hadde 185 køyeplasser. 1. plass (1. klasse) lå midtskips og hadde 77 køyeplasser, mens 2. plass lå akter og hadde 108 køyeplasser.