1944 – D/S Nordnorge

D/S Nordnorge ved kai

(ODS 1944)

Et gammelt, ombygget svensk skip lå klart under navnet «Nordnorge», og skulle gå inn i ruten Trondheim – Narvik. Fører ombord var Andreas Lilann, som hadde overlevd senkingen av «DS Barøy».

Skipet ble overlevert rederiet Linköpings Nya Rederi som DS «Visingö» i 1883, og ble satt inn i rutetrafikk mellom Linköping og Stockholm. I 1934 ble skipet solgt til rederiet Rederi AB Linköping – Nyköbing, og ble ombygd og omdøpt til DS «Nyköping». I 1938 gikk rederiet konkurs, og DS «Nyköping» ble solgt til rederiet Mariehamn Trafik AB som omdøpte henne DS «Mariehamn». I august 1942 kjøpte Ofotens Dampskibsselskab skipet for å bøte på tonnasjemangelen krigen hadde forårsaket. Hun ble omdøpt DS «Nordnorge», og sendt til Sarpsborg mekaniske verksted for ombygging og forlenging. Arbeidet ble forsinket på grunn av materialmangel, og først 17. mars 1944 var skipet ferdig ombygd. Skipet skulle settes inn i hurtigruten fra Narvik som en nødløsning etter DS «Bodø»s (tidligere DS «Erling Jarl») forlis i februar 1943.

DS «Nordnorge» seilte nordover med et mannskap på 13 og en last med 100 tonn bygningsplanker og 50 fat margarinolje som skulle til Tromsø. Utenfor Stad, cirka klokken 09:00 24. mars 1944 ble DS «Nordnorge» truffet i akterskipet av flere torpedoer avfyrt av den britiske ubåten HMS «Satyr». Skipet sank i løpet av ett minutt, og 11 mennesker omkom. Den lokale fiskeren Jakob Strand fra Stadtvågen var like i nærheten med skøyten sin, og fikk plukket opp to lettmatroser som hadde overlevd angrepet