(BDS 1931 – 1944)
Etter overleveringen i april 1905 ble skipet satt inn på Englandsruten Trondheim – Bergen – Stavanger – Newcastle, og erstattet DS «Mira». Denne ruten var et samarbeidsprosjekt mellom Det Bergenske Dampskibsselskab og Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) i Trondheim. I utlandet markedsførte rederiene seg som B & N Line Royal Mail LTD. I sommermånedene ble DS «Irma» også satt inn på turistruten fra mellom-Europa til vestlandsfjordene. I oktober 1921 trakk Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab seg ut av Englandsruten, og samtidig trakk BDS DS «Irma» ut av ruten. Istedet ble skipet satt inn som turistskip i sommermånedene. Sommeren 1923 ble DS «Irma» satt inn på turistruten til Svalbard, og mellom 1927 og 1931 gikk hun i Hamburgruten.
9.juli 1931 gikk den inn i rotasjon, som erstatning for «Hera».
20.juni 1937 gikk den på Rakkeflesa ved Kabelvåg, men på tross av lekkasjer gikk den til kai og losset last og passasjerer, før den fortsatte til dokksetting i Bergen.
En meget tragisk slutt ventet «Irma», da den gikk inn i krigen. Spesielt tragisk ble det fordi den falt for norske torpedoer. MTB627 og MTB653 lå, 13.februar 1944, på lur ved Hestskjær i Hustadvika, og klaret ikke å identifisere skipet, men antok tysk opprinnelse siden det var bevæpnet med luftvernkanoner. Irma ble senket og bare 25 overlevde, 63 omkom. Skipet ble funnet den 3.november 1999 av et geologisk kartleggingsfartøy. Da lå det på 200 meters dyp nord for Averøya.
16. september 2002 avduket Kong Harald V et minnesmerke i Sveggen i Averøy kommune. Steinskulpturen «Stille rom» av kunstneren Geir Stormoen står med utsikt til stedet DS «Irma» og DS «Henry» ble senket, og på en bronseplate står navnene på de som omkom.