2002 – M/S Trollfjord

M/S Trollfjord i Stokmarknes (Foto: Lars Engerengen)

(OVDS/HG 2002 -> )

MS «Trollfjord» (kallesignal LLVT) er et hurtigruteskip eid av rederiet Hurtigruten ASA. Skipet var byggnummer 72 ved Fosen mekaniske verksted og ble overlevert Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) 13. mai 2002.

Skipet er oppkalt etter Trollfjorden i Lofoten, en smal fjordarm som anløpes daglig av sørgående hurtigrute.

Byggekontrakten ble underskrevet 1. juni 2000, og 22. desember ble navnet på det kommende hurtigruteskipet offentliggjort. Kontraktssummen var på 715 millioner kroner. 10. oktober 2001 ble råbygget sjøsatt ved det svenske verftet Bruces Shipyard i Landskrona og slept til Fosen mekaniske verksted i Rissa, Sør-Trøndelag. Forsinkelser i ferdigstillingsarbeidet gjorde at skipet ble overlevert omkring seks uker senere enn planlagt. Et cruiseprogram planlagt i slutten av april måtte kanselleres på grunn av forsinkelsene. 13. mai ble skipet døpt av Kari Bremnes, og overlevert Troms Fylkes Dampskibsselskap.

18. mai 2002 forlot MS «Trollfjord» Bergen, og startet på sin første rundtur i hurtigruten. 18. oktober gikk skipet til Fosen mekaniske verksted for å få installert en tredje sidepropell i baugen, og utføre ombygging av den elektriske hovedtavlen. 30. oktober var hun tilbake i hurtigrutetrafikk igjen.

I mars 2006 fusjonerte Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) og TFDS og dannet Hurtigruten Group, senere omdøpt Hurtigruten ASA. Alle skipene i rederiet fikk nye skorsteinsmerker, men beholdt navnene og hjemmehavnen.

M/S Trollfjord på havna i Vardø (Foto: Lars Engerengen)

Den 9. mai 2007 på sørgående hadde MS «Trollfjord» en grunnberøring i Svartsundet i Raftsundet nordøst for Svolvær (ikke langt unna Trollfjorden). Det var ingen tegn til alvorlige skader, og skipet fortsatte til Svolvær der dykkere ble sendt ned for å undersøke skroget nærmere. Det ble fastslått at tre av skipets tanker var punktert, men ingen av disse inneholdt olje. Hullene ble tettet provisorisk, og skipet seilte uten passasjerer, men for egen maskin til Bergen Mekaniske Verksted i Laksevåg for reparasjon.

Etter at Hurtigruten AS mistet deler av anbudet for drift av kystruten fra 2021, ble M/S Trollfjord tatt ut av trafikk, og omdøpt til M/S Maud. Fartøyet skal etter dette settes inn i selskapets ekspedisjonscruise verden over.