1914 – D/S Haakon Jarl

D/S Haakon Jarl

(NFDS 1914 – 1924)

DS «Haakon Jarl» ble overlevert Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) i 1879. Skipet var byggnummer 272 ved Motala Mekaniske Verksted i Göteborg og kontraktprisen var 320 000 kroner.

Skipet gikk i kysttrafikk og turisttrafikk fram til 1905 da hun ble brukt som reserve- og avløserskip i hurtigruten. Fra 1914 ble hun satt inn i fast rotasjon i hurtigruten.

I tåkehavet, natt til 17.juli 1924 gikk Haakon Jarl på nordgående fra Bodø, og ved Utgrundsflesa seks sjømil nord for Landegode kolliderte den med sydgående DS Kong Harald. Sistnevntes baug ble pløyet inn i Haakon Jarl’s akterskip, og båten begynte straks å synke. Åtte minutter senere var båten borte, og 17 menneskeliv gikk tapt. I rettssaken som fulgte ble begge kapteinene frikjent for uaktsomhet. Vraket ligger i dag på 25 til 35 meters dyp.