(BDS/TFDS 1952 -1993)
27.september 1952 ble det tredje Aalborgskipet overlevert, og markerte den endelige gjenreisingen av hurtigruten. 16.september 1964 innførte man den nye seilingsplanen, med 13 likeverdige skip, og klokken 2300 denne kvelden la skipet ut fra Festningskaien i Bergen som første skip i ruten.
13.Juni 1968 kolliderte den ved Kjeungskjær ytterst i Trondheimsfjorden, med godsruteskipet «Stjernøy», som sank.
Ble solgt sammen med resten av BDS’s båter til TFDS i 1979. 30.august 1979 ble skipet overlevert, og skiftet til Tromsø i hekken, og fikk TFDS merker og flagg.
19.november 1981 grunnstøtte skipet på Øyskjæret utenfor Sandnessjøen. Ble reparert og satt i fart igjen. Ved levering i 1982 var «Polarlys» nå rutens raskeste skip.
Det flotte skipet passerte 40 år i hurtigrutens tjeneste, og dette ble markert 27.september 1992, da skipet tok en ekstra liten avstikker innom Vågen i Bergen. Turen etter var betegnet som en Jubileumstur. I 1993 ble skipet avløst av «Kong Harald», og hadde da tilbakelagt en distanse tilsvarende 130 ganger rundt jorden.
I mai 1994 ble skipet solgt til Mercy Ships i Panama, og omdøpt «Caribbean Mercy». Hun seilte i det karibiske hav og ytte humanitær og medisinsk hjelp blant fattige. Etter å ha besøkt 137 havner i løpet av 12 år ble skipet tatt ut av tjeneste og solgt høsten 2006. Kjøperen var Sherman Family Charitable Foundation, og de inngikk leieavtale med selskapet Hope II inc. I 2007 ble skipet omdøpt «Hope II», men uenighet og rettssak omkring leieavtalen oppsto. Etter å ha ligget i opplag i Chickasaw, Alabama i USA, seilte hun gjennom Panamakanalen 15. mai 2008. Skipet lå i Desember 2010 for opphugging i Panama.
MS «Polarlys» var nesten identisk med søsterskipet MS «Nordlys». Ved levering var MS «Polarlys»’ tonnasje 2 163 bruttoregistertonn, 1 113 nettoregistertonn, og lasteevnen var på 600 dødvekttonn.
Lasterommene lå forut, og lasting og lossing foregikk med to skipskraner med henholdsvis 3 tonns og 5 tonns løftekapasitet. Kjølerommenes volum var totalt 688 m³. Ved levering var hovedmotoren en åttesylindret Burmeister & Wain totakts 850-VF-90 dieselmotor med ytelse 2 950 bhk, noe som ga en marsjfart på 15,5 knop.
I 1982 fikk skipet en ny hovedmotor, en nisylindret MaK firetakts dieselmotor med oppgitt ytelse 3 670 bhk, noe som ga en toppfart på 17,5 knop. Skipet hadde to passasjerklasser. 1. plass (1. klasse) lugarer og salonger lå midtskips, mens 2. plass lå akter. Totalt var det 186 køyeplasser ombord, og skipet var sertifisert for 450 passasjerer i liten kystfart. Mannskapslugarene og postkontoret lå på A-dekk forut.