(TFDS/HG 1993 -> )
I juni 1990 vedtok Stortinget å stille 1,875 milliarder kroner til rådighet for å omstille hurtigruten til kommersiell drift. Selskapene kunne dermed gå i gang med å prosjektere nye skip, og Skipskonsult AS i Bergen utarbeidet et prosjekt som ble sendt ut til omkring 30 skipsverft over hele verden. Av konstruksjonsforslagene var det seks som skilte seg ut, men det ble til slutt forslaget fra det tyske Meyerverftet i Papenburg som ble valgt. Verftet er et av verdens ledende cruiseskip-verft, og lugarløsningen i forslaget innebar at hele 212 av de 230 lugarene ble plassert utvendig. Byggekontrakten og opsjoner på to søsterskip gikk til Volkswerft GmbH i Stralsund, Tyskland, som på grunn av omstillingsmidler for verftsindustrien i det tidligere Øst-Tyskland, hadde det laveste anbudet.
28. november 1992 ble skipet sjøsatt. 25 juni 1993 ble hun overlevert og døpt «Kong Harald» av Hjørdis Opseth, samferdselsminister Kjell Opseths kone. 2. juli 1993 var skipet i Trondheim under feiringen av hurtigrutens 100-års jubileum. MS «Kong Harald» la ut fra Bergen på sin første rundtur i hurtigruten 6. juli 1993, og erstattet gamle MS «Polarlys» fra 1952. Skipet satte en ny standard når det gjaldt passasjerkomfort og innredning, og innledet en ny æra i hurtigrutens historie.
I 1995 var skipet i dokk i Bremerhaven, Tyskland, for å få utført garantiarbeid, og fikk samtidig montert en nedsenkbar azimuth-thruster akter. I mars 2006 fusjonerte Troms Fylkes Dampskibsselskab med Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) og dannet Hurtigruten Group, senere omdøpt til Hurtigruten ASA. MS Kong Harald fikk nytt skorsteinsmerke, men beholdt hjemmehavnen og navnet.
Den 4. mars 2013 grunnstøtte «Kong Harald» like utenfor munningen til Trollfjorden i Hadsel. Skipet fikk små skader i bulben.Skipet ble tatt ut av ordinær rute i en periode for reparasjoner på Fiskerstrand verft i Ålesund.
MS «Kong Haralds»s tonnasje er 11 204 bruttoregistertonn, 4 153 nettoregistertonn, og lasteevnen er på 902 dødvekttonn. Skipet har 3 kjøle/fryserom med totalt volum på 880 m³, og et lasterom på 1 500 m³. Bildekket er på 600 m² og har plass til 45 personbiler. Lasting og lossing foregår med gaffeltruck gjennom en stor sideport med 5 tonns palleheis på babord side. Hovedmotorene er 2 sekssylindrede firetakts Krupp MaK DM 6 M552 C dieselmotorer som driver hver sin propell. Oppgitt ytelse er 12 228 hestekrefter totalt, noe som gir en toppfart på 20 knop. Skipet er utstyrt med 2 Brunvoll sidepropeller i baugen, hver med en ytelse på 1 075 hestekrefter. I forbindelse med garantiarbeid i 1995, ble en nedsenkbar 1 200 hestekrefters Ulstein azimuth-thruster montert akter. MS «Kong Harald» er det første hurtigruteskipet som er utstyrt med aktive stabilisator-finner. Strømforsyningen besørges av to akselgeneratorer på 2 875 kVA, 2 hjelpemotorer på 1 500 kVA, samt en nødstrømsgenerator på 265 kVA.