(VDS 1950 -1983)
Tredje Italia-båt gikk til VDS, og 11.april 1950 gikk skipet fra Festningskaien i Bergen på sin første rotasjon.
18.november 1963 gikk den på grunn sør på Folla, og måtte i dokk i Trondheim.
26.mars 1970 kolliderte den med «Venlo», som sank. Samme skjedde 19.januar 1972, da den braste sammen med Stavanger-skipet «Hystein» i Hjeltefjorden. «Hystein» sank, og tok med seg to liv i havgapet.
Ved 7-tiden om morgenen 16.november 1978 gikk den på Horneflua ved Hornelen sør for Måløy, og lekkasjene var her så store at skipet måtte settes på grunn umiddelbart. Dette skjedde ved Hamnen i Skatestraumen, og vannstanden steg inne på C-dekket. Det var på hengende håret at skipet ikke ble kondemnert, men etter en kostbar reparasjon var skipet tilbake i rute 20.januar 1979.
På grunn av nybyggingen måtte også «Vesterålen» slenge et romertall II bak navnet i 1983, i likhet med «Midnatsol». I februar samme år kom nybygget i fart, og «gamle Vesterålen II» kunne nå pensjoneres. Da hadde den seilt en distanse tilsvarende 100 ganger rundt ekvator.
I juni 1983 ble skipet solgt til Northern Shipping AS og omdøpt til MS «Ralen». I april 1984 fikk hun nye eiere da Fekete & Co. i Tønsberg kjøpte henne og ga henne navnet MS «Annexet». I mars 1990 ble skipet solgt til Cafe Arken i Sundsvall, Sverige for over 3 millioner kroner og omdøpt til MS «Nordstjernan af Sundsvall». I november 1991 skiftet skipet eier nok en gang. Denne gangen var kjøperen Etoile Marine Ltd i Limassol/Nicosia, Kypros. Planen var å slepe henne til Middelhavet for bruk som hotellskip. Hun ble samtidig slettet fra Lloyd’s Register. I oktober 1995 ble skipet solgt til Spania for opphugging.