(BDS 1898 – 1903)
7. juli 1898 ble DS «Orion» satt inn i hurtigrutetrafikk. Skipet ble bygget og overlevert i 1874, og var byggnummer 69 ved verftet H. Murray & Co i Port Glasgow, Skottland. Prisen var 84 802 spesidaler. Skipet var bygd for å settes inn i rederiets rute mellom Nord-Norge og Hamburg i Tyskland.
DS «Orion» var forfulgt av uhell; allerede 5. desember 1874 på en av sine første turer, grunnstøtte hun og sank. Forliset skjedde ved Meløyvær i Troms, og skipet ble ikke hevet før våren 1875. Hun ble slept til Bergen og reparert. I 1888 lå hun ved Bergen mekaniske verksted for oppgradering og ombygging. Skipet fikk nytt dekkshus og innredning, og en ny tosylindret compound dampmaskin ble installert. Under testkjøring eksploderte kjelen og kvestet maskinbesetningen og flere verkstedansatte.
Skipet gikk i rederiets Hamburg-rute og i kystruten mellom Oslo og Hammerfest inntil hun i 1898 kom inn i hurtigruten. I oktober 1898 ble skipet satt inn på forlengelsesruten fra Tromsø til Vadsø. I 1899 ble det installert elektrisk belysning ombord.
12. desember 1903 var skipet underveis fra Tromsø til Vadsø da en oljelampe veltet midtskips og startet en brann som raskt kom ut av kontroll. 7 besetningsmedlemmer og 1 passasjer omkom i flammene, men resten av passasjerene og mannskapet berget seg i livbåtene. Vraket ble slept til Vardø og solgt på auksjon for 9 000 kroner. Det ble deretter slept til Stavanger og hugget opp.
Dampmaskinen ble kjøpt av BDS og senere montert i rederiets hurtigruteskip DS «Lyra» som ble levert i 1905. Det Bergenske Dampskibsselskab brukte aldri mer navnet «Orion» på noen av skipene sine.