(DSDS 1962 -1965)
I 1946 kontraherte Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap to skip fra Trosvik mekaniske verksted i Brevik. Det første ble overlevert 1. september 1949 og ble døpt MS «Sørøy». Søsterskipet ble levert i juli 1950 som MS «Alta». Skipene skulle gå i rutetrafikk mellom Hammerfest og Mosjøen, som på det tidspunktet var Nordlandsbanens nordligste stasjon. I tillegg skulle skipene brukes i ruter mellom Hammerfest og øst-Finnmark.
Hurtigruterederiene hadde i 1949 akutt skipsmangel, siden nybyggingen av hurtigruteskip tok lengre tid enn planlagt. De fleste skipene i hurtigrutetrafikk var nedslitte etter krigsårene, og ny klassifisering for å beholde passasjersertifikatene ville bli kostbart, særlig med tanke på den korte tiden som gjensto før utskiftning. De nye skipene Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap hadde under bygging var et bedre
alternativ, og i perioden 1950 – 1960 ble MS «Sørøy» utleid til hurtigruterederiene Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) i Trondheim og Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) ved flere anledninger. I 1951 var skipet utleid til Kings Bay Kull Compani på Svalbard. I tillegg til ruten mellom Hammerfest og Mosjøen, gikk MS «Sørøy» i lokalruter i øst-Finnmark og i sommerruter til Svalbard.
I 1962 var byggingen av Nordlandsbanen fram til Bodø fullført, og MS «Sørøy»s rute mellom Hammerfest og Mosjøen ble endret til Hammerfest – Bodø. Etter det tragiske forliset til Det Stavangerske Dampskibsselskabs MS «Sanct Svithun» på Folda høsten 1962, ble MS «Sørøy» leid inn som erstatning. Hun gikk i fast rotasjon i hurtigruten fram til MS «Sanct Svithun»s erstatning MS «Kong Olav» ble levert i 1964.
Etterkrigstidens gjenoppbygging av Nord-Norge var nå kommet langt, og nye veier og flyplasser gjorde at Finnmarks Fylkesrederi mistet statssubsidiene til kystrutene. Uten statsstøtte var det ikke økonomisk grunnlag for å holde MS «Sørøy» i trafikk, og i desember 1965 ble skipet utleid til arbeidsdirektoratet. Skipet ble solgt for 1 million kroner til arbeidsdirektoratet 1. desember 1966 og omdøpt til MS «Skule»
med hjemmehavn Trondheim. I 1966 og 1967 ble MS «Skule» utleid til rutetrafikk til Svalbard (Svalbardruten ble i 1968 overtatt av hurtigruterederiene). I 1979 ble skipet gitt i gave til Østfold maritime skole og ble omdøpt til MS «Østfold». I 1991 fikk skipet atter en gang nytt navn, denne gangen MS «Glommen».
Etter å ha fungert som husbåt nær Stavanger i 2003, ble skipet i mai 2004 kjøpt av Zambezi Shipping /Reef Line i Dubai, og omdøpt RTS «Sindbad». I 2007 ble skipet overført til stiftelsen RAK Training Ship Sindbad i Dubai, De Forente Arabiske Emirater, og markedsfører seg som «Asias eneste seilende skoleskip». RTS «Sindbad» er pr. januar 2016 fortsatt i drift.
MS «Sørøy» var bygd som et kombinert laste- og passasjerskip for kystruter. Skipets tonnasje var 699 bruttoregistertonn, 360 nettoregistertonn, og lasteevnen var 588 dødvekttonn. Hovedmaskinen var en femsylindret Atlas Polar dieselmotor med oppgitt ytelse 850 ihk (indikerte hestekrefter) og 690 bhp (brake horsepower) ved 260 o/min. Propellen hadde vribare blad, og maskinen ble fjernstyrt fra broen. MS «Sørøy» var sertifisert for 175 passasjerer, og hadde 58 køyeplasser. 1. plass (1. klasse) var plassert midtskips og hadde 30 køyeplasser, mens 2. plass lå akter og hadde 28 køyeplasser.