(NFDS/TFDS 1960 – 2001. )
Klokken 22:00 den 23. juni 1960 erstattet MS «Harald Jarl» gamle DS «Sigurd Jarl», og begynte på sin første rundtur i hurtigrutetrafikk på nordgående fra Bergen. I juni 1968 gikk skipet i sommerruten til Svalbard. I februar 1969 kolliderte hun med MS «Sunnmøre» på Hustadvika, men fikk bare mindre skader på skipssiden. 6. januar 1973 hadde MS «Harald Jarl» en grunnberøring i Raftsundet, og gikk til Bergen for å repareres. I april 1976 utenfor Båtsfjord fikk skipet vanskeligheter i dårlig vær. Hun ble assistert av redningsskøyten «Hjelm Vaage» og tråleren «Ståltind». I 1980 ble hun bygget om til enklasseskip (ikke lenger første og andre klasse) ved Haugesund Mekaniske Verksted AS. Antall lugarer var nå 164. I 1983 ble MS «Harald Jarl» oppgradert i henhold til de nyeste sikkerhetsforskriftene.
I 1985 hadde Norcem 92% av aksjene i NFDS, og selskapet skiftet navn til NFDS Shipping. 19. april 1985 solgte Norcem NFDS Shipping til Kosmos som la rederiet under Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS). I 1989 solgte Kosmos Det Bergenske Dampskibsselskab (og dermed også NFDS med to hurtigruteskip) til Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS). MS «Harald Jarl» fikk nye skorsteinsfarger og ny hjemmehavn (Tromsø), men beholdt navnet.
I januar 1995 fikk skipet skader på skroget i dårlig vær mellom Stamsund og Svolvær. Hun ble tatt ut av rute og gikk til Harstad for reparasjon. Den 6. august 1997 på sørgående grunnstøtte MS «Harald Jarl» i Risværsund nord for Rørvik og tok inn vann. Hun ble slept til Rørvik der en midlertidig tetting ble utført. Dagen etter ble hun slept til Myklebust mekaniske verksted og fikk skiftet ut 30 tonn stål i bunnen av skroget. Drøyt 3 uker senere var MS «Harald Jarl» tilbake i rute. 10. oktober 2001 la skipet ut på sin siste rundtur, og 21. oktober ankom hun Bergen for siste gang etter 41 år i hurtigruten. I slutten av oktober 2001 gikk MS «Harald Jarl» til Fosen mekaniske verksted for å være losjiskip under ferdigstillelsen av sin etterfølger MS «Trollfjord». Originalmalerier av Kaare Espolin Johnson ble flyttet over på MS «Trollfjord» og erstattet av kopier. I juli 2002 ble skipet kjøpt av det kroatiske rederiet AML Shipping for 4,2 millioner kroner, og omdøpt til MS «Andrea» med hjemmehavn Monrovia, Liberia.
Skipet ble ombygd til cruiseskip i Uddevalla og Göteborg i Sverige og utleid til Elegant Cruise Line Ltd. i USA. 18. september 2003 ankom hun Dover, men seilte videre til Lisboa i Portugal samme dag. Der blir den endelige ferdigstillelsen utført, og 4. november 2003 startet skipet på sitt første cruise fra Cadiz i Spania til Antigua i det karibiske hav. MS «Andrea» har siden vært på cruise over hele verden, Antarktis inkludert.
I mars 2009 ble det tatt arrest i MS «Andrea», og hun lå per februar 2010 i Split, Kroatia. Ifølge et kroatisk båtformidlingsnettsted ble skipet solgt videre i 2012 til selskapet Serenissima Cruises, og seiler nå som cruiseskipet «MS Serenissima» og gjør fremdeles anløp fra tid til annen i norske havner.