(NFDS 1931 – 1940)
Overlevert til NFDS 25.november 1931, og ble et sterkt og godt fartøy. Allerede på en av sine første turer tok den «Vestfjordens Blå Bånd» (Bodø – Svolvær) på 3 timer og 56 minutter. Flere skip prøvde å slå dette, men prinsessen forbedret istedet sin egen rekord til 3 timer og 44 minutter.
6.mars 1933 hadde den grunnberøring ved Kiberg i Øst-Finnmark, og ble etter tetting, hjulpet inn til Vadsø og senere til Trondheim.
I mars 1934 reiste Kronprins Olav og Kronprinsesse Märtha en rundtur Trondheim-Kirkenes-Trondheim
med skipet.
Da krigen kom lå skipet i Ålesund, og søkte dagen etter ly i Hjørundfjorden, hvor den ble lagt inn under en bratt fjellside. Flere ganger forsøkt senket, men uten hell. Da Hurtigruten kom igang igjen i juli, ble skipet på nytt satt inn. Det første krigsforlis i ordinær rutefart rammet skipet samme høst. For nordgående fra Bodø til Svolvær 23.oktober 1940 var skipet kommet til Landegode, da en kraftig eksplosjon flerret opp bunnen. I løpet av minutter var skipet borte, sammen med rundt 300 menneskeliv. Frakteskuta «Batnfjord» reddet 142 personer. Man antar at det var ca 450 personer ombord.
Årsaken til eksplosjonen er aldri klarlagt, men sannsynligvis dreier det seg her om en undervannsmine.