(NFDS/BDS 1950 -1958)
I 1946 kontraherte Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap to skip fra Trosvik mekaniske verksted i Brevik. Det første var MS «Sørøy»som ble overlevert 1. september 1949. Søsterskipet MS «Alta» ble levert i juli 1950. Skipene skulle gå i rutetrafikk mellom Hammerfest og Mosjøen, som på det tidspunktet var Nordlandsbanens nordligste stasjon. I tillegg skulle skipene brukes i ruter mellom Hammerfest og øst-Finnmark.
Allerede i oktober 1950 – 3 måneder etter overleveringen – ble MS «Alta» utleid til Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) i Trondheim som erstatning for rederiets hurtigruteskip DS «Kong Harald». I februar 1952 ble MS «Alta» returnert til FFR, og ble satt inn igjen i ruten Hammerfest – Mosjøen. I sommermånedene 1952 gikk skipet i ruten Hammerfest – Nordkapp – Honningsvåg. I oktober 1953 leide Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) MS «Alta» som erstatning for hurtigruteskipet DS «Nordstjernen» som var på verksted. I 1954 var leieavtalen over, og MS «Alta» returnerte til ruten Hammerfest – Mosjøen, og i lokalrute til Hamnbukt i Porsanger. I 1958 ble skipet leid av Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) på Stokmarknessom erstatning mens hurtigruteskipet DS «Lofoten» var på verksted.
I 1962 var byggingen av Nordlandsbanen fram til Bodø fullført, og MS «Alta»s rute mellom Hammerfest og Mosjøen ble endret til Hammerfest – Bodø. Etterkrigstidens gjenoppbygging av Nord-Norge var nå kommet langt, og nye veier og flyplasser gjorde at FFR mistet statssubsidiene til kystrutene. Uten statsstøtte var det ikke økonomisk grunnlag for å holde MS «Alta» i trafikk, og i 1967 ble skipet solgt til rederiet Maritime Co-operative Shipping Ass i Suva, Fiji for 800 000 kroner.
Etter ombygging og installering av klimaanlegg ved Kaarbøs mekaniske verksted i Harstad, ble hun omdøpt «Tui Lau» og satt inn i trafikk mellom Fiji-øyene. 25. oktober 1968 grunnstøtte «Tui Lau» på et rev 120 nautiske mil sørvest av Suva og sank.