(TFDS/HG 2002 -> )
MS «Finnmarken» (kallesignal LLRY) er et hurtigruteskip eid av rederiet Hurtigruten ASA, og som ble overlevert rederiet Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) i april 2002. Skipet var byggnummer 292 ved Kleven verft i Ulsteinvik, og kostet omkring 750 millioner kroner.
Fra 2005 er MS Finnmarken sammen med MS Midnatsol forhåndsrekvirert av Forsvaret som hospitalskip.
Forsvaret kom med spesifikasjoner under prosjekteringen og byggingen, og dekte mer-kostnadene. Skipet er selvforsynt med vann og elektrisitet, og avfallshåndteringen skjer ombord, noe som betyr at hun kan være til sjøs i lange perioder av gangen. På ti dagers varsel skal skipet være operativt som flytende feltsykehus. Bildekket skal gjøres om til sykehus, og 70 leger og sykepleiere vil kunne være i arbeid. Som hospitalskip skal MS Finnmarken kunne romme 200 senger i tilfelle krig, krise eller katastrofe, nasjonalt eller internasjonalt.
Natt til 13. november 2004 var MS «Finnmarken» på sørgående fra Ålesund i storm, da brottsjøer skadet en nødutgangsluke ved Stad. Vann trengte inn i skipet, og kapteinen valgte å snu og gå tilbake til Ålesund. Skaden ble utbedret, og allerede neste dag gjenopptok skipet ruten på nordgående fra Ålesund.
Fra og med januar 2010 til mars 2012 var skipet utleid som hotellskip i Australia. Her ble det, pga varmen, malt i en helhvit farge. 2.mars 2012 hadde hun igjen fått hurtigrutens røde bånd på svart bunn, og ble så igjen satt i drift langs norskekysten.
MS «Finnmarken» er det tredje hurtigruteskipet med dette navnet. Forløperne var DS «Finmarken» fra 1912, og MS «Finnmarken» fra 1956 – begge fra Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) på Stokmarknes.
Etter at Hurtigruten AS mistet deler av anbudet for drift av kystruten fra 2021, ble M/S Finnmarken tatt ut av trafikk, og omdøpt til M/S Otto Sverdrup. Fartøyet skal etter dette settes inn i selskapets ekspedisjonscruise verden over.