(OVDS/HG 1997 -> )
Døpt av Samferdselsminister Sissel Rønbeck den 19.mars 1997, og satt inn i rotasjon 29.april samme år, som erstatning for MS Kong Olav. Om bord sto kaptein Bengt Dybfest ved roret, da skipet la ut fra festningskaien i Bergen 2.mai 1997.
Skipet er 123 meter langt, og rager 33 meter over vannflaten (og 5 meter under), og er bygget ved
Kværner Kleven Ulsteinvik a/s. Det har arkitektonisk innredning fra kystkulturen, og tanken bak kommer bl.a fra skipene som seilte i perioden 1900 – 1930. Utsmykkingen er gjort av 5 nordnorske kunstnere.
27. februar 2001 på sørgående grunnstøtte skipet ved Sauraholmen ved Nesna. Hun kom av grunnen og gikk til kai ved egen hjelp, men måtte avbryte rundturen og gå til Fiskerstrand Verft for å repareres.
Fra 2002 til 2007 tilbragte MS Nordnorge vinterhalvåret på cruise i Antarktis.
Den 30. januar 2007 grunnstøtte søsterskipet MS Nordkapp ved Deceptionøya i øygruppen Sør-Shetlandsøyene i Antarktis. Ytre skrog ble skadet og tok inn vann, men på grunn av dårlig vær ble de 294 passasjerene evakuert først 24 timer senere. De ble tatt ombord i MS Nordnorge som var i farvannet, og brakt til land i det sørlige Argentina.
Høsten 2008 meldte Hurtigruten ASA om store underskudd, og MS Nordnorge gikk til StatoilHydros anlegg på Mongstad for å brukes som hotellskip. Vinterseilingene i Antarktis ble kansellert på grunn av høye drivstoffkostnader og dårlig lønnsomhet.
Den 21. oktober 2008 ble MS Nordnorge lagt i vinteropplag på Åndalsnes i Møre og Romsdal. 19. desember 2008 tegnet Aker Solutions ASA en kontrakt med Hurtigruten ASA om å leie MS Nordnorge som hotellskip i Adriaterhavet. Leieavtalen varte frem til 13. august 2009, hvorpå skipet hadde et verkstedsopphold i Tyskland før hun ble lagt i opplag.MS Nordnorge var tilbake i ordinær hurtigrutedrift i april 2010, da MS Finnmarken ble leid ut til Australia.
Mellom 16. og 22. juni 2011, ble MS Nordnorge sin ferd fra Bergen til Kirkenes dokumentert av NRK i programmet «Hurtigruten: Minutt for minutt».