1993 – M/S Richard With

M/S Richard With (Foto: Lars Engerengen)

(OVDS/HG 1993 -> )

MS «Richard With» ble bestilt i mai 1991, samtidig med at Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) bestilte MS «Kong Harald».

Dagens MS «Richard With» er det andre hurtigruteskipet med dette navnet. Det første var DS «Richard With» som ble bygget i 1909. Begge skipene er oppkalt etter «hurtigrutens far» Richard With (1846 – 1930). Skipet ble døpt av Nordlands fylkesmann Åshild Haugen den 19. desember 1993, og ble satt i trafikk dagen etter fra Harstad. MS «Richard With» var det andre skipet av den nye generasjonen hurtigruteskip.

I februar/mars 1997 lå hun som hotellskip under ski-VM i Trondheim. I august 1997 startet MS «Richard With» med seilinger inn Geirangerfjorden, en avstikker som i dag blir gjennomført av alle nordgående hurtigruter sommerstid. I februar/mars 1999 ble hun leid av forsvaret som hotellskip under NATO-øvelsen Battle Griffin i Nord-Trøndelag. I februar/mars 2002 lå MS «Richard With» som hotellskip under junior-VM i alpin i Narvik. I desember

2002 ble skipet solgt til Komandittselskapet Richard With i Fosnavåg for 375 millioner kroner, og utleid til OVDS på en 15-års leieavtale med tilbakekjøps-opsjon. 16. februar 2005 ble skipet videresolgt tilKystruten kommandittselskap i Oslo for 326 millioner kroner, men fortsatte i den langsiktige leieavtalen med OVDS. I mars 2006 fusjonerte OVDS med Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) og dannet Hurtigruten Group, senere omdøpt til Hurtigruten ASA. Skipet fikk nytt skortsteinsmerke, men beholdt navnet og hjemmehavnen.

M/S Richard With ut fra Vardø (Foto: Lars Engerengen)

Morgenen 6. januar 2009 grunnstøtte MS «Richard With» ved pir 2 i Trondheim havn, og tok inn vann. De 153 passasjerene ble evakuert ved hjelp av en stigebil fra brannvesenet. Samtidig ble MS «Nordlys» tatt ut av opplag og satt inn i hurtigrutetrafikk igjen. Skipet hadde fått skader på hylsene på den ene propellakslingen, og etter et verkstedopphold ved Bredo werft i Bremen, Tyskland, var hun tilbake i rute på nordgående fra Bergen 5. april.

5. august 2022 gikk hun nok en gang på grunn, ved Solund i Vestland fylke. Fartøyet hadde nettopp vært på verft for et serviceoppdrag, og var derfor uten passasjerer da hun gikk på. Skade på bulb og ballasttank, men hun kom seg av, og gikk for egen maskin til kai. Det viste seg å være en teknisk feil som gjorde at hun mistet styringen og gikk på grunn.