(DSDS 1919 – 1950)
DS «Kong Haakon» (kallesignal LEGU) var et tidligere passasjer- og hurtigruteskip som ble overlevert Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) i august 1904. Skipet var byggnummer 52 ved det nordtyske verftet Schömer & Jensen i Tønning. Skipet ble satt inn i kystpostruten mellom Oslo og Bergen, og fra 1919 til 1927 gikk hun i fast rotasjon i hurtigruten.
Våren 1919 var hurtigrutens seilingsmønster fra før første verdenskrig gjenopprettet. Billettprisene var fordoblet, men transportbehovet var stort, og det var oppgangstider. 1. juli 1919 ble den sjette ukentlige hurtigruteavgangen opprettet, noe som krevde 12 skip. Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) satte inn sitt mest egnede skip DS «Kong Haakon», mot at Stavanger fikk én ukentlig hurtigruteavgang.
Dette var første gang DSD hadde skip i hurtigrutetrafikk. Før DS «Kong Haakon» ble satt inn i ruten, ble hun ombygd for å tilpasses sin nye rolle. 8. februar hadde skipet en grunnberøring ved Rongevær i Austrheim, Hordaland, og ble satt på grunn for ikke å synke.
Det Stavangerske Dampskibsselskab ønsket å sette inn et nytt spesialbygd hurtigruteskip, og i juli 1927 ble DS «Kong Haakon» erstattet av nybygde DS «Sanct Svithun». DS «Kong Haakon» gikk tilbake i kystpostruten, men fortsatte som avløserskip i hurtigruten.
I april 1940 var DS «Sanct Svithun» på sitt årlige verkstedopphold, og DS «Kong Haakon» gikk som avløserskip for henne. Ved angrepet på Norge 9. april 1940 var DS «Kong Haakon» på nordgående fra Hammerfest til Havøysund. Alle hurtigruteavganger ble innstilt, og skipet ble rekvirert av de norske myndighetene. Hun fraktet avdelinger fra Alta bataljon sørover til Narvik 19. til 20. april. Etter den norske kapitulasjonen ble skipet returnert til rederiet.
I 1942 fikk Det Stavangerske Dampskibsselskab pålegg fra Quislings regjering om å døpe om skipet til DS «Kong Sverre». 30. september 1943 ble DS «Sanct Svithun» senket av britiske bombefly ved Stad, og DS «Kong Sverre» tok hennes plass i hurtigruten. I mars 1944 på nordgående ble skipet angrepet av en uidentifisert ubåt ved Stad. 3 torpedoer ble avfyrt, men ingen av dem traff.
I Bergen den 20. april 1944 ble DS «Kong Sverre» sterkt skadet av en kraftig eksplosjon i det nederlandske ammunisjonsskipet DS «Voorbode» som lå ved Festningskaien. DS «Kong Sverre» ble tatt ut av hurtigruten og lå i opplag i Bergen til krigen var over. I mellomtiden ble hun erstattet av Det Stavangerske Dampskibsselskabs DS «Christiania» i hurtigruten.
Etter den tyske kapitulasjonen 8. mai 1945 fikk skipet tilbake sitt opprinnelige navn DS «Kong Haakon». Skipet ble slept til Stavanger og reparert og oppgradert ved rederiets eget verksted på Klasaskjæret. I mars 1946 var skipet ferdig reparert, og ble straks satt inn i hurtigrutetrafikk mellom Trondheim og Kirkenes.
25. mai 1950 ble DS «Kong Haakon» nok en gang erstattet av et skip ved navn «Sanct Svithun»; Denne gangen var det det nybygde Italia-skipet MS «Sanct Svithun». Solgt til hugging i 1953, for kr 230.000,-.