(DSDS/VDS/HG 1964 – 1997 )
11.mai 1964 tok den fart på sin seilas, som bestilt erstatning for «Sanct Svithun». Man våget ikke lenger å sette dette navnet på båtene sine, i erfaring av de ulykkene man hadde vært utsatt for opp igjennom tiden.
Skipet ble bygget ved Bergens Verft i Solheimsviken, og var klar til sjøsetting 15.november 1963. Skipet kostet den gang 16,5 millioner kroner.Skipet ble solgt til VDS i 1978
11.april 1978 ble skipet overlevert til VDS i Stokmarknes, for 17,5 millioner kroner. Skipet ble også oppgradert/modernisert i 1986.
Fra januar 1988 slo ODS og VDS seg sammen, og et nytt skorsteinsmerke ble malt på.
«Gamlekongen» gikk ut av lang og tro tjeneste blant kystens slitere 17. april 1997, og ble erstattet av nybygget «M/S NordNorge». Ombord på skipet siste turen, var kaptein Dybdal og Telegrafist Arnheim, som begge pensjonerte seg samtidig som skipet.
Den 2. juli 1997 ble det kjent at skipet var solgt til det Honduras-registrerte rederiet Andaman Club Co Ltd i Bangkok, og hun satte kursen sørover uten å skifte navn. Planen var å bruke skipet som hotell- og kasino-skip utenfor Similan Island i Burma, men lugarene og fasilitetene ombord viste seg å være utilstrekkelige til dette formålet. Skipet heter fremdeles «Kong Olav», men ligger ubrukt i burmesisk farvann og forfaller. Eieren har ikke lagt skipet ut for salg.
En norsk «redningsaksjon» ble påbegynt i 2012 – 2013, men etter å ha befart skipet slo man det fra seg – det var i for dårlig stand til å hentes hjem. Den erverdige «gammelkongen» ble hugget i Thailand høsten 2018.