(BDS/TFDS 1951 -1983)
I løpet av andre verdenskrig gikk mange av hurtigruteskipene tapt, og eldre skip måtte settes inn i ruten som en midlertidig løsning. En gjenoppbygging av hurtigrute-flåten ble startet, og MS «Nordlys» var det femte nybygget etter krigen. Det var det første hurtigruteskipet som ble bygget ved Aalborg Værft i Danmark. MS «Nordlys» var utseendemessig svært lik de to andre Ålborg-skipene MS «Håkon Jarl» og MS «Polarlys». Som første «Aalborg-skip» gikk hun inn i trafikk 20.mai 1951, og hadde suksessrike år i hurtigrutefarten. Var med på lasset da BDS solgte sine fire hurtigruteskip til TFDS i 1979 for 32 mill. kroner.
Etter at skipet ble overlevert 12. mai 1951 la hun ut på en ekstratur til Oslo med 150 innbydte gjester. 15. mai var hun i Oslo, og Det Bergenske Dampskibsselskab holdt middagselskap ombord for Kong Håkon, Kronprins Olav og regjeringen. 17. mai ankom hun for første gang hjemmehavnen Bergen.
30.mars 2982 gikk den på grunn på Vetegjøgraskjæret ved Fedje, på nordgående fra Bergen kl 0200 om natten. Kraftig lekkasje, og skipet ble slept til reparasjon, og var først tilbake i trafikk 8.juni 1982.
23.februar 1983 la den til kai i Bergen etter sin siste rundtur som hurtigrute. I mai 1983 ble skipet solgt til Johannes Klovning i Haugesund. Skipet seilte til Stavanger og fungerte som losjiskip under snuoperasjonen av boligplattformen Alexander Kielland. I november 1983 ble hun solgt til Torkel Alendal, og senere overført til partrederiet Alendal i Haugesund. I mars 1984 ble skipet videresolgt til AS Preco i Oslo. I april 1988, mens hun lå ved Sarpsborg mekaniske verksted i Greåker for ombygging, brøt det ut brann ombord. Skipet ble etter dette kondemnert og solgt til Spania for opphugging, men sank under slep til Bilbao 31. mai 1988, vest av den nederlandske øya Texel.