(VDS 1932 – 1964)
24.februar 1932 kunne Kaptein Alf Korneliussen legge skipet ut fra Festningskaien i Bergen for aller første gang. Nordlendingene betraktet dette skipet som «Deres», og på første rundtur var det fullt av mennesker på kaia i Svolvær, selv om skipet ikke anløp stedet før ved halv totiden på natten.
Slapp heldig igjennom krigen. Rekvirert av tyskerne i februar 1942, for å føre Himmler og Terboven til Kirkenes og tilbake. Unnslapp kanonangrep ved Syltefjord 12.september samme år, og etter senkingen av «Richard With» dagen etter, ble Finnmarksruten innstilt.
I oktober 1942 ble den rammet av en torpedo på Saltenfjorden, sør for Bodø, men til alt hell eksploderte ikke denne. Skipet ble rekvirert til evakueringen av Finnmark høsten 1944, og ble deretter levert tilbake til rederiet. Var ett av tre skip som gikk i normal trafikk da krigen var over. Etter den tyske kapitulasjonen i mai 1945 var DS «Lofoten» ett av bare tre hurtigruteskip som fortsatt var i drift. Skipet var preget av krigsårene med minimalt vedlikehold, og i august 1945 fikk hun et etterlengtet verkstedopphold ved Bergen mekaniske verksted i Laksevåg.
25. januar 1948 grunnstøtte DS «Lofoten» ved Kjelvik i Nordkapp kommune. Skipet kom seg av grunnen ved egen hjelp, men roret hadde kilt seg. Hun ble slept til Honningsvåg av en tråler, og derfra til Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV) for oppgradering og modernisering. Innredningen ble bygd om, hun fikk oljefyrt kjele, og radar ble installert. I 1949 var DS «Lofoten» tilbake i hurtigruten.
Tidlig om morgenen 11. januar 1956 kjørte skipet inn i kaia i Trondheim og ødela havnevesenets vaktskur. Hun kom seg løs for egen maskin og uskadet. (Hendelsen ble omtalt i Ukeadressa uke 03 i 2009.) I februar 1958 var skipet ved Akers mekaniske verksted i Oslo for oppgradering. Brannvarslingsutstyr ble installert, salongene ble pusset opp, og skipet fikk to nye hjelpemotorer og hydraulisk dekksmaskineri. I april samme år var arbeidet fullført, og skipet gikk tilbake i hurtigrutetrafikk.
I desember 1963 måtte skipet ta navnet «Vågan», da nybyggingen var i anmarsj. «Vågan» kolliderte med selskapets godsrutebåt «Nordkyn» da den skulle legge til kai i Stamsund, og fikk her endel skader. «Vågan» fortsatte inntil «Nord-Norge» ble levert, og 14.mai 1964 kom den til kai i Bergen for aller siste gang som Hurtigrutefartøy.
Solgt til Hellas, og 10.november 1966 brøt det ut brann i skipet, som nå gikk under navnet «Kypros». Kjørt på grunn, uten at noen ble skadet. Deretter ble skipet hugget.