1893 – D/S Vesteraalen

(VDS 1893-1909, 1911-1932, Avløsningsskip 1932-1941)

Første fartøy i rute. Gikk ut på første tur 2.juli 1893, med Kaptein Richard With ved roret. Bygget av Akers Mek i 1891. Gikk 800 rotasjoner uten havari.

Den 15. april 1907 kolliderte DS «Vesteraalen» med frakteskøyten «Activ» nord for Brønnøysund i lett snødrev. «Activ» sank, men DS «Vesteraalen» kom uskadet fra sammenstøtet. Hun fortsatte uten flere uhell i fast rotasjon i hurtigruten fram til 1909, da rederiets nye skip DS «Richard With» ble overlevert. DS «Vesteraalen» ble nå satt inn i Bergensruten, men kom tilbake i hurtigruten 1. juli 1911 da Vesteraalens Dampskibsselskab fikk den nye seksårs-kontrakten på den femte hurtigruteseilingen mellom Bergen og Kirkenes. Dette var bare en midlertidig løsning, og da DS «Finmarken» ble overlevert i september 1912, ble DS «Vesteraalen» tatt ut av hurtigruten igjen. Skipet fortsatte i Bergensruten, og gikk i turistrute fra Trondheim til Nordkapp om sommeren.

19.desember 1913 gikk hun på grunn ved Valdersund, men ble reparert, og satt inn i trafikk igjen. Gikk inn i krigen 9.april 1940 som avløsning for «Lofoten». Ble, på grunn av krigshandlingene liggende
i Trondheim til utpå sommeren 1940 før den kom i gang igjen.

DS Vesteraalen sank etter å ha blitt torpedert utenfor Nuvsvåg på Finnmarkskysten 17. oktober 1941 på en reise mellom Tromsø og Hammerfest. Skipet var satt inn i ruten etter at kystruteskipet Richard With var blitt senket tidligere på året. Skipet gikk ned i løpet av et halvt minutt og tok 60 mennesker med seg. 23 av besetningen og 37 passasjerer. Bare sju personer ble reddet, seks av besetningen og en passasjer.

Skipet ligger på 50 – 60 meters dyp nord for Trollvika i Loppa kommune.