1912 – D/S Polarlys

D/S Polarlys i Molde (Foto: Anders Beer Wilse)

(BDS 1912 – 1951)

Et skip nokså likt «DS Midnatsol (I)», som gikk i lykkelig trafikk i mange år. Til erstatning for Astræa som forliste i januar 1910, besluttet Det Bergenske Dampskipsselskab å kontrahere et nytt skip til Hurtigruten. For Hurtigruten ble Bergen på denne tid det naturlige endepunkt.

13.februar 1930 gikk skipet sørgående ut fra Rørvik, og la ut på Folla i Sørvestlig storm. Etter noen timer, etter å ha passert nordgående «Finnmarken», valgte kaptein Norlie å ta skipet vestover, på grunn av orkanbygene og mørke.

Klokken 0600 morgenen etter skulle skipet ha vært i Trondheim, men kom ikke. Utover dagen steg engstelsen i Trønderbyen, og mange trodde skipet var forlist i uværet. Men 15.februar kl 0100 gled skipet til kai på Brattøra.

Tyskerne beslagla skipet i 1940, og benyttet det til losjiskip. De malte navnet «Satan» på sidene, men måtte ganske snart endre dette til «Tan». Ble også rekvirert under evakueringen av Nord-Norge fra 18.oktober til 10.november 1944.

Gikk inn igjen i vanlig rotasjon 1945, med kaptein Frithjof Quigstad som fører. Kom til kai i hjembyen siste gang som hurtigruteskip 11.oktober 1951. Ble omdøpt til «Sylvia», og gikk etterhvert til salg til Marinen, som skulle ha moderskip til MTB’er. Heiste kommando i 1953 som KNM Valkyrien. Solgt til hugging i 1963.